Stel je eigen ItaliŽ reis samen met de bouwstenen van ItaliŽ online. Reis per (huur)auto en slaap in een kasteel tussen de heuvels of in agriturismo's op afwisselende locaties. Italie Online
Aanmelden Nieuwsbrief

Vakantiehuizen Toscane
home | sitemap | contact   
ItaliŽ, officieel de Italiaanse Republiek, is een land in Zuid-Europa. Ten noorden grenst ItaliŽ aan Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en SloveniŽ. De rest van het land wordt omringd door de Tyrreense Zee, de Middellandse Zee, de Ionische Zee en de Adriatische Zee. De eilanden SiciliŽ, SardiniŽ en Elba en een aantal kleinere eilanden behoren ook tot ItaliŽ.

 

Zakenreis

Een eerste benadering
Zoals elk land heeft ook ItaliŽ zijn spelregels. Bij een eerste zakelijk contact vinden Italianen een persoonlijke kennismaking belangrijk. Een schriftelijk handelsvoorstel is in ItaliŽ ongebruikelijker dan in Noord-Europa.
De structuur van de meeste bedrijven is ook anders dan in Noord-Europa. Bij middelgrote en grote ondernemingen heerst een sterkere hiŽrarchie dan in Nederland gebruikelijk is. Vooral het middenkader kent een geringe beslissingsbevoegdheid. Delegeren en medezeggenschap van andere werknemers is er vaak niet bij. Het is ook een hele kunst in contact te komen met de juiste persoon: degene die een beslissingsmandaat heeft. In ItaliŽ bestaat veel midden- en kleinbedrijf. Het hoofd van het bedrijf is vaak tevens het hoofd van de familie. De 'padrone' is de baas en regelt en beslist vrijwel alles. Soms zijn er introducties nodig om met de baas in contact te komen.
Even 'snel zakendoen en ter zake komen' past niet goed in de Italiaanse cultuur. Een eerste fase bestaat vaak uit kennismaken en elkaar aftasten. Bij onderhandelingen wordt niet steeds - en zeker niet meteen - over zaken gesproken. Afspraken kunnen op de normale werkdagen worden gemaakt. Italianen verwachten dat u op tijd komt.
De werktijden zijn grofweg tussen 8.30 en 12.30 uur en van 15.00 tot 18.00 uur. Het is beter geen afspraken te maken voor het eerste en laatste uur van de werkdag of direct na lunchtijd (die sterk varieert). Een zakenlunch vormt een goede gelegenheid voor een eerste kennismaking.

Conversatie
Enige kennis van de Italiaanse taal kan helpen bij het zakelijke contact en is soms zelfs noodzakelijk. De Italiaan blinkt niet uit in talenkennis, hoewel de jeugd wel steeds meer en beter Engels leert. De oudere generatie heeft vaak Frans als vreemde taal gehad op school, waardoor zij deze taal beter beheerst dan het Engels.
Tijdens het zakelijke gesprek is het belangrijk geduld te hebben en niet al te snel tot zaken te (willen) komen. Er zijn veel gespreksonderwerpen die bij een kennismaking aan de orde kunnen komen, zoals: familie, sport, vakantie, gastronomie, de Italiaanse cultuur, het regionale landschap, voetbal en politiek. Onderwerpen als de maffia, de afvalproblematiek rond Napels, de Italiaanse positie tijdens de Tweede Wereldoorlog, het Nederlandse (gedoog-)beleid op het gebied van drugs, euthanasie, abortus en prostitutie kan men beter vermijden. Een compliment over zijn land wordt door de Italiaan erg op prijs gesteld. Het is niet ongebruikelijk naar de herkomst van iemand te vragen. De Italiaan hecht vaak meer waarde aan de regio waar hij vandaan komt dan aan zijn Italiaanse nationaliteit.
Het Italiaanse taalgebruik is indirect. Het maken van goede sier speelt daarbij ook een rol. Soms lijkt een 'bel discorso' (letterlijk een mooi betoog, mooie woorden) belangrijker dan de boodschap zelf. De taal leent er zich ook voor om een boodschap fraai te verpakken. De sfeer tijdens een gesprek of onderhandeling is ook van belang. Uitspraken van Italianen en de inhoud van een gesprek moeten niet altijd even letterlijk genomen worden.
Het is belangrijk de Italiaanse zakenpartner in zijn waarde te laten. Vanwege het indirecte Italiaanse taalgebruik kan een kritische noot in een gesprek beter worden vermeden, zeker bij een beginnend contact.

Formele houding
Italianen zijn tamelijk formeel, tijdens zakelijke gesprekken zal men een gesprekspartner niet snel tutoyeren of bij de voornaam noemen. Bij personen die in het bezit zijn van een academische titel, is het aan te raden deze titel in mondeling of schriftelijk contact te gebruiken. 'Dottore' of 'dottoressa' zijn de Italiaanse academische aanspreektitels, 'ingenere' is vergelijkbaar met ingenieur. Ook personen zonder titel worden regelmatig daarmee wťl aangesproken, hiermee wordt dan de kundigheid en/of belangrijkheid van een persoon onderstreept.
 
Kleding en presentatie
Uiterlijk speelt een grote rol in de Italiaanse cultuur ('fare bella figura'). Verzorgde kleding en schoenen zijn dan ook belangrijk om een goede eerste indruk te maken.Zowel voor mannen als vrouwen is het dragen van vrijetijdskleding, zoals een spijkerbroek, tijdens zakelijke afspraken niet gewenst. De Italiaan weet modieuze kleding te waarderen: kleding van goede kwaliteit en snit waarbij pak, hemd, das, schoenen en sokken op elkaar zijn afgestemd.

Presentatie
Het is gebruikelijk om de gesprekspartner een visitekaartje te overhandigen. Bij voorkeur zijn de kaartjes in het Italiaans gedrukt. Het kaartje bevat alle relevante informatie over de persoon in kwestie en de functie die hij binnen het bedrijf bekleedt. De eerste voornaam wordt volledig weergegeven, gevolgd door de initialen van de volgende voornamen en de achternaam. Eventuele titels worden ook weergegeven.
Presentatiemateriaal als folders met productinformatie kan in diverse talen worden aangeboden. Als niet de gehele folder in de Italiaanse taal is (maar bijvoorbeeld in het Engels) is een inlegvel met de meest relevante informatie in het Italiaans wel aan te raden.

Drinken en roken
Bij de lunch en het diner wordt meestal wijn gedronken, voor de maaltijd wordt ook vaak een aperitief gebruikt. Sinds 1 januari 2005 mag in restaurants en bars in ItaliŽ niet meer worden gerookt.

Relatiegeschenken
Als een relatiegeschenk wordt aangeboden, moet dit een zekere uitstraling hebben. Met het aanbieden van een eenvoudige pennenset met bedrijfslogo of een Delftsblauw bord wordt niet het juiste effect bereikt. Een origineel geschenk in een decoratieve verpakking spreekt meer aan.

Bron: EVD-informatie

Vakantiewoningen Toscane

Meer informatie: | Adverteren | Disclaimer